Upravo sam saznao tajnu iza broja 911 koji je Porsche koristio za svoj najpopularniji model, ovaj detalj mi je bio toliko zanimljiv da sam ga odlučio podijeliti na blogu i dodati još malo detalja kako bi svako ko ovo pročita postao pravi stručnjak. Porsche za sve svoje modele koristi specijalne brojeve, šta znače ove kombinacije brojeva i slova možete pročitati u nastavku teksta.
Boxster nije 911
Prvo da razjasnimo šta je Boxster. Za razliku od 911, kod ovih modela motor se nalazi u sredini vozila. Dakle, ovo su isključivo dvosjedi, imaju samo prednja sjedišta. Mnogo su jeftiniji i smatraju se Porsche-om za početnike, njihova popularnost nije ni blizu one serije 911. Uprkos svemu, jako mi se sviđa dizajn aktuelnih 718 Boxster (Kabrio) i Cayman (Kupe).
Prvi Porsche
Davne 1931. godine novoosnovani ured Ferdinanda Porschea jednostavno je svakom projektu dodijelio uzastopni broj, takozvani interni broj tipa. Broj 22 postao je trkaći automobil Auto Union Grand Prix, a tip 60 je bio Volkswagen. Broj 356 dodijeljen je 8. juna 1948. prvom automobilu koji je zvanično nosio ime marke Porsche. Njegov dalji razvoj tokom različitih modela označen je dodatnim slovima A, B i C.
Zapravo bi trebao biti rođen kao 901
Sa nasljednikom 356, Porsche je 1964. napustio uobičajenu tipologiju. S obzirom na moguću buduću saradnju sa VW-om, novi Porsche bi već trebao biti kompatibilan sa tamošnjim rasponima brojeva. Budući da brojevi 900 još nisu bili dodijeljeni u Wolfsburgu, u Zuffenhausenu je donesena odluka da se koristi projektna oznaka 901 za šestocilindričnu varijantu i 902 za kasniju četverocilindričnu varijantu. Ali onda se pojavio neočekivani problem: kompanija Peugeot je tvrdila da koristi trocifrene sekvence sa nulom u sredini još od 1929. godine i stoga ima zakonsku zaštitu u Francuskoj za sve slične serije brojeva. Porsche je reagovao i zamjenio 0 sa 1, što je jednostavno i jeftino rešenje, pošto je postojeći broj 1 za oznake tipa na vozilu jednostavno morao da se udvostruči. Tako se zbog VW-a došlo na 900, a zbog Peugeot-a počelo sa 911. Oznaka 901 je postala 911, a slično 902 je postala 912. Iz hitnog rješenja 911 izrasla je legenda – Porsche 911.
911 Modeli
Prije početka proizvodnje 911 serije, napravljeno je 13 prototipova kao Porsche 901 koji je prezentovan na IAA u Frankfurtu 1963. godine. U septembru 1964. godine je počela proizvodnja 911 serije, poznate kao 911 Urmodell. Facelift izlazi 1973. godine, postaje poznat kao 911 G-Modell i dobija oznake A-Series, B-Series i G-Series. Međutim, specijalni modeli kao što su 911 Turbo ili 911 SC RS dobili su svoje brojeve – 930 i 954. Sljedeći veliki iskorak u razvoju modela 911 bio je 964 1989. godine, za mene najljepši Porsche ikad.
Slijedili su ga 993, 996 i 997. Kada su se približili broju 1000, skaču nazad i izbacuju 991, a njegov facelift pod šifrom 991.2. Trenutni 911 ima šifru 992. Porsche 993 predstavlja vrhunac ere vazdušnog hlađenja i posljednji je takve vrste, zbog čega je i ova slika podijeljena na dva dijela. Koga više zanima o čemu se radi neka potraži Luftgekühlt.
Jedna vrlo bitna napomena: nisam spomenuo 911 Turbo modele, lako prepoznatljive po velikom spojleru iza, koji se smatraju najboljim i najskupljim izdanjem 911. Obično su izlazili određeni period nakon 911 modela. Ako nekoga zanimaju svi turbo modeli neka to spomene u komentarima pa ću ih dodati.
Kompletnu sliku modela 911 možete preuzeti ovdje.
Još više kodova
Paralelno sa 911 serijom nalaze se modeli i kodovi kao što su 980 za Carrera GT, ili 986, 987, 981 i 982 za različite generacije Boxstera, ili 955 za SUV Cayenne. Pored ovoga, imamo i Boxster prethodnike, 914 sa srednjim motorom, 924 četvorocilindraš sa prednjim motorom, 928 V8 bolid, debelog brata od 924 – 944 i njegovog nasljednika 968.
4S, GTS i ostale dodatne skraćenice
Porsche ima razne dodatne skraćenice za pojedinačne modele. Carrera je osnova, ime potiče od ulične trke Carrera Panamericana u Meksiku. Targa je dobila ime po Targa Florio. Snažnije verzije serije imaju dodatno S kao Super ili Sport u svom nazivu. Ako je pogon sva četiri točka, oznaci modela se dodaje 4. GTS je prvobitno označavao homologacijske modele za “Motorsport”, a danas se ova tri slova koriste za posebno sportske i ekskluzivne modele iz Porsche serije. T kao Touring uzima u obzir težinu, izolacija je tanja, ručni menjač ima kraći prenos, a oprema minimalna. GT su sportski modeli sa pogonom na zadnje točkove i više su usmjereni na stazu i trke. Jedini atmosferski motor u cijeloj seriji nalazi se u GT3. RS je skraćenica za “Renn-Sport” i rezervisana je za modele izvedene iz trkaćih verzija. RSR, s druge strane, označava “Renn-Sport Rennwagen” i označava takve. Trenutno se više ne koristi CS za Clubsport modele.
Uz ovaj mali post o Porsche kodovima, neznalice ćete se pretvoriti u insajdera. Moguće je i da sam negdje pogriješio, ako je tako, ispravite me. Nadam se da je bilo zanimljivo.